woensdag 26 december 2012

Marrakesh



Woensdag 26 December

Gisteravond heel rustig Kerstmis gevierd. We hebben lekker gegeten met een kaarsje op tafel en een flesje wijn erbij. En dat in een Islamitisch land. Het was zelfs een heerlijke Marokkaanse wijn gekocht on de Marjane.
Vandaag zijn we met de auto naar Marrakesh gereden en konden vlak bij de medina parkeren. Alles is groots in Marrakesh. Veel souk, heel veel souk, veel mensen, heel veel mensen. Het combineert Fes en Meknes en alles bij elkaar. We raken al aardig gewend aan de souk en worden niet lastig gevallen door gidsen, doordat we snel op ons doel afgaan. Gewoon rechtdoor lopen. Er is veel te zien, oude ambachten zoals tegelkloppers, boekbinders, echte schoenmakers en veel naaiatelliers met prachtig borduurwerk.  Natuurlijk ook de slager en de bakker of huishoudelijke artikelen. Behalve de kleine winkeltjes verkoopt men ook op de straat. Door de souk rijden brommertjes HARD!!. Je moet echt rechts houden, anders rijden ze je gewoon van je sokken.






We vinden het Marokkaans museum. Het is een oud paleis waar moderne Marokkaanse kunst wordt tentoongesteld en oude gebruiksvoorwerpen. Het is prachtig binnen veel tegelwerk en koperen kroonluchters met een gigantische diameter. 

 

 


Daarna weer verder slenteren in de souk op zoek naar een restaurant om te eten. (Kip tahine met sla en koffie toe). We zijn beide doodmoe en berekenen dat we zeker tien kilometer gelopen hebben. Ik heb in ieder geval een mooie blaar onder mijn teen. Had ik maar betere schoenen aan moeten trekken.

 



Op de terugweg lopen we even het busstation binnen om te zien of er een handige verbinding naar de camping is. We werden meteen door meerdere mannen aangeklampt. Ze willen ons buskaartjes verkopen. We snappen er niets van. Uiteindelijk blijkt dat de bussen particulier bezit zijn, dus hoe meer klanten je trekt des te rendabeler is je bus. Wij willen alleen info of een dienstregeling, maar dat is niet uit te leggen. Waarschijnlijk vertrekt de bus als hij vol is.
Onze auto staat geparkeerd aan de andere kant van het busstation. Toen wij de parkeerplaats verlieten, gingen ook de bussen op pad. Dat alles op een grootse avenue, met auto’s, brommers, fietsers, ezelwagens, voetgangers, die overal kriskras door elkaar heen van de weg gebruik maken.
De uitrit is geblokkeerd door een bus, die dwars voor mijn neus staat. Dus doe ik Marokkaanse en rijd tegen het verkeer in achter de bus langs. Gewoon doorduwen en het werkt prima.
Morgen verloopt ons internet abonnement. Ik hoop een verlenging voor een week te kunnen bemachtigen. Anders wordt het even stil op het blog.

1 opmerking:

  1. Hoi Ien en Fred. Ik las jullie laatste berichten - lekker skieen is natuurlijk zalig. Het verbaast me dat er sneeuw ligt - zelfs in de Pyreneeen. Schrok toen je zei dat er naar bericht was - Tante Roos vertelde al dat het niet zo goed ging met vader. Dus houdt me eventjes op de hoogte. Heel veel lieve groetjes en een hele goede terugreis. Ik bel jullie als je volgende week weer thuis bent. xx

    BeantwoordenVerwijderen